About
©Quentin Chevrier
EN
Alice Pallot is now represented by Hangar Gallery (Brussels,BE).
Contact: paul.delamarandais@hangar.art
That same year, she took part in an exchange programme at ECAL (Lausanne, CH) and won the Roger De Conynck prize, since when she has exhibited in European institutions and galleries.
Alice Pallot is an artist photographer who uses the medium of images to question the impact of human activities on the environment. Her images are imbued with a science-fictional imagery, revealing issues that have remained invisible.
Alice Pallot conducts anticipatory surveys of the territories she investigates alongside scientists and ecologists: the photographer questions the near future by capturing the materiality of reality. By popularising the scientific data she gathers in the course of her investigations, Alice creates her own language, through the narrative of phography medium.
Through expeditions, experiments and research, she questions the links between the sciences developed by human beings and their impact on our constantly changing natural environment. In doing so, she points to questions and ambiguities that are intrinsically linked to our times. Playing with the perception and ambiguity of the different scales that scientific tools can bring, Alice Pallot creates images without retouching. The photographer creates an immersive experience of the polluted natural world, taking stock of the sickly beauty of a world damaged by the Antropocene era.
FR
Alice Pallot est représentéé par la galerie Hangar (Bruxelles, BE).
Contact: paul.delamarandais@hangar.art
La même année, elle participe à un échange à l’ECAL (Lausanne, CH) et gagne le prix Roger De Conynck.Depuis, elle expose dans des institutions et galeries européennes.
Alice Pallot est une artiste photographe qui utilise le medium de l’image pour questionner l’impact des activités humaines sur l’environnement. Empreintes d’un imaginaire science-fictionnel, ses images dévoilent des problématiques invisibilisées.
Alice Pallot mène des enquêtes d’anticipations sur les territoires qu’elle investie aux côtés de scientifiques et d’écologistes militants : la photographe questionne un futur proche en capturant la matérialité du réel. En vulgarisant les données scientifiques qu’elle récolte lors de ses investigations, Alice crée son propre langage narratif.
Par le biais d’expéditions, d’experimentations et de recherches, elle s’interroge sur les liens entre les sciences développées par l’être humain et son impact sur notre environnement naturel en constante mutation. Et pointe ainsi des questions et des ambiguïtés intrinsèquement liées à notre temps. Jouant avec la perception et l’ambiguïté des différentes échelles que peuvent amener les outils scientifiques, Alice Pallot réalise des images sans retouches. Elle glane des déchets sur les lieux qu’elle questionne et les utilise ensuite comme des filtres photographiques.
La photographe crée alors une expérience immersive du monde naturel pollué : un état des lieux de la beauté fanée de notre monde abimé par l’ère de l’Antropocène.